چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
طرح خانواده پیشرو

حوزه/ طرح «خانواده پیشرو در محرم» امسال در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از رشت، طرح خانواده پیشرو در محرم امسال در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت«شهدای ذهاب» در حال برگزاری است.

در همین زمینه در خدمت مسئول ستاد محرم ۱۴۰۳ سید سجاد شوقی  از طلاب فعال هستیم که گفت و گویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید: 

طرح خانواده پیشرو را که در محرم امسال در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت«شهدای ذهاب» در حال برگزاری است را توضیح دهید.

طرح ما یک طرح تبلیغی پژوهشی در حوزه خانواده و معضلات مربوط به آن می باشد. موضوعات مورد بحث ما مسائل مهمی همچون ازدواج سخت و دیرهنگام، طلاق، بحران جمعیت و اعتیاد می باشد. قالب این کار گفتگوی مستقیم با مردم است. با این هدف که در وهله اول روحانیون در این ارتباط با بدنه افراد جامعه وارد گفتگویی صمیمی می شوند و با ایشان انس گرفته و در وهله دوم با شکل گیری حلقه های گفتگو محور راهکارها و تجربیاتی که برای حل این آسیب ها کار آمد هستند را به یکدیگر منتقل می نمایند.

به عنوان مثال در بحث ازدواج بسیاری از مردم علت اصلی عدم ازدواج بسیاری از جوانان را مشکلات موجود در حوزه معیشت و اقتصاد معرفی می کنند اما پس از بررسی آمار ها دیده می شود که شیب نمودار ازدواج در دوره کرونا با وجود مشکلات معیشتی فراوان و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، شیبی صعودی داشته. یکی از علل این صعود، کاهش تشریفات در ازدواج ها بود، زیرا با تعطیلی تالارها و بازارها و مراکز خرید تشریفاتی که برای جشن ها و ازدواج ها بود به طور چشمگیری کاهش داشت و همین امر باعث شد ازدواج ها با سادگی و بدون تشریفات برگزار گردد.

بنابراین شاید بتوان گفت یکی از علل ازدواج سخت برخلاف آنچه که در ذهن مردم بود همین تشریفات و توقعات بالا بوده که در این طرح به آن پرداخته شد. در این بین برخی مردم نیز نیازمند راهکارهایی برای حل مشکلات خود در حوزه خانواده هستند که مبلغین ما با تسلط نسبی بر علوم مربوط به خانواده و مسائل این حوزه مردم را نسبت به آنها آگاه می نمایند. ‌

کمی درباره قالب این کار توضیح بفرمایید.

️دوستان مبلغ ما در گروه های دونفره با مردم به گفتگو می پردازند. این گفتگو با محوریت یک موضوع خاص (ازدواج، طلاق، جمعیت و...) ذیل یک پرسشنامه است که در نهایت این پرسشنامه ها خروج آماری طرح ما را تشکیل خواهند داد. در هر پرسشنامه ۴ دسته سوال مطرح می شود؛ ۱)وضعیت سنجی به این ترتیب که آیا در خانواده و اطرافیان شما موردی بوده که طلاق یا ازدواج سخت و یااعتیاد داشته باشد؟ در ابتدا بحث را جزئی و در گام دوم بصورت کلی، این سوال نسبت به فضای شهر و استان مطرح می شود. ۲) آسیب شناسی در این بخش پیرامون علل و مناشی این آسیب گفتگو می کنند.

در این بخش از آمار رسمی موجود در موضوع بحث استفاده می شود که مخاطبین با دیدن آمار واقعی به اهمیت بحث پی می برند. ۳) معیاب و مزایا پس از بررسی آمار ها به معایب و مزایای موضوع مورد بحث پرداخته می شود. ۴) راهکار ها در این بخش از مردم خواسته می شود که درباره راهکارهای جزئی و کلان برای حل معضل مربوطه صحبت کنند و تجربیات شان را با ما در میان بگذارند. و در نهایت به جمع بندی موضوع پرداخته می شود.

بازخورد مردم با روحانیون چطور بوده است؟

️مهم ترین بازخورد ما استقبال مردم از حضور روحانیون در عرصه های اجتماعی و شنیدن دغدغه های ایشان بود که به حمدالله در این ایام مثمر به ثمر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha